Rätt och fel

Hur vet man när man gör rätt val? Vad gör man när hjärnan säger en sak och hjärtat ett annat? Vad man än väljer här i livet blir det konsekvenser. Konsekvenser av allt. Hur vet man då när man gör rätt? Eller vad man ska välja? Klockan är snart ett på natten och jag kan inte sova. Jag har kollat på serie efter serie på tv:n.

Men jag kan inte sova. Det går inte. Jag har gjort saker i mitt liv som jag ångrar. Och det önskar jag att jag inte gjorde. För då har man inte gjort rätt val. Gör man saker som man ångrar, då var det väl knappast rätt?

Dock så vet man ju inte om man ångrar sig efter man har gjort valet. Tänk om man i förväg visste vad som vad rätt och fel. Vad det skulle underlätta. Allt skulle bli så mycket enklare. Kanske för enkelt?

Jag tycker det är svårt att veta vad som är rätt och fel. För hur man än gör så är det alltid någon som blir ledsen eller besviken. Den blir säker ledsen, arg och besviken. Tänk om den blir så sårad att den aldrig mer vill ha något att göra med dig?

Det vet man ju inte förrens gjort är gjort. Då kanske det både är rätt och fel? Du gjorde ju rätt för dig själv så att du blev nöjd, men fel för den andra.

Nej, att avgöra vad som är rätt och fel, det är svårt.


Kommentarer



* Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: